Mylène – een kijkje achter de schermen

Afgelopen zaterdag was ik uitgenodigd voor een VIP-bezoek aan het bedrijf Mylène in Heist-op-den-Berg in België, samen met nog enkele tientallen gasten. Tijdens deze dag kregen we een kijkje achter de schermen in de fabriek, en werd ons alles verteld over het ontstaan van het bedrijf, de manier waarop de producten gemaakt en verpakt worden, en over de producten zelf. Natuurlijk nam ik mijn camera mee, om voor jullie dit uitgebreide verslag te maken.

Mylène

Mylène: de historie

Het cosmeticabedrijf Mylène werd in 1965 opgericht door Leon Seutin en Rosa Mortelmans. Zij leidden toen al enige tijd een bedrijf wat nertsmantels maakte, en meneer Seutin ontdekte dat, in tegenstelling tot leerlooiers waarbij diens handen enorm te lijden hadden onder het werk, de handen van de mensen die de nertsmantels maakten, altijd bijzonder zacht waren. Hadden zij eens een wondje aan de handen, dan genas dat wonderbaarlijk snel. Hij ontdekte dat dit te danken was aan de nertsolie, die zich in de onderhuidse vetlaag van het nertsbont bevond. Hij vond een manier om de olie aan de vetlaag te onttrekken, en gaf in eerste instantie de flesjes nertsolie, samen met een potje handcrème wat hij van de nertsolie maakte, mee aan de dames die een nertsmantel kochten. Dit bleek zo’n succes, dat de dames de nertsolie en -crème ook los wilden kopen.

Mylene

Het echtpaar besluit al snel om het assortiment iets uit te breiden en neemt dames in dienst die op de fiets, met hun koffertje achterop, de producten thuis bij huisvrouwen gaan demonstreren, ’s middags bij de thee. De allereerste Mylène Homeparties zijn hiermee een feit. De producten en de parties slaan zo goed aan, dat het bedrijf al snel moet uitbreiden, en het assortiment wordt steeds diverser. Tot op de dag vandaag blijft de nertsolie echter het absolute topproduct binnen Mylène.

Mylène

Zeven jaar na de start van Mylène wordt een nieuwe afdeling Home & Interieur aan het bedrijf toegevoegd, in eerste instantie gespecialiseerd in onderhoudsproducten voor in en om het huis. Later wordt het assortiment aangevuld met een ruime collectie comfortabel basisondergoed en een vrolijk assortiment bad- en keukenlinnen. Vandaag de dag telt het bedrijf 4000 consulenten, verspreid over 5 landen: België, Frankrijk, Nederland, Luxemburg en Duitsland. De tweede generatie Seutin heeft inmiddels de dagelijkse leiding van het bedrijf overgenomen, en Mylène profileert zich als een dynamische firma met een bedrijfsfilosofie die kwaliteit en klantenservice hoog in het vaandel draagt, waarbij het familiaire karakter van de firma behouden is gebleven.

Mylène

Mylène: de fabriek

Op het punt waar de grondstoffen de fabriek binnen komen, vindt de eerste controle door het laboratorium plaats. Pas als de batch grondstoffen akkoord bevonden is, mogen deze naar binnen. Alle grondstoffen worden op de juiste manier opgeslagen: ontvlambare producten worden in een volledig afgesloten opslagruimte bewaard, producten die koel bewaard moeten worden, zoals plantenextracten en collageen, worden in de koelcel bewaard.

Mylène

Mylène

Opvallend in de opslagruimte is de stapeltoren. Deze is 13 meter hoog en bevat maar liefst 28 laadplateau’s, die ieder een gewicht van 750 kilo kunnen dragen. Hier worden de grondstoffen van de cosmeticaproducten in de hoogte opgeslagen. De stapeltoren werkt geheel automatisch: aan de voorzijde worden de grondstoffen in de stapeltoren geladen, en door een automatisch systeem worden ze naar de achterkant getransporteerd, waar de weegschaal zich bevindt en waar de productie plaatsvindt.

Mylène

Mylène

Mylène: een fabriekje in een fabriek

Waar de productie van de Home & Interieur producten (zoals wasmiddel, wasverzachter en allesreiniger) plaats vindt in de ruimte waar we met de rondleiding doorheen lopen, vindt de productie van de cosmetica producten plaats in een ruimte die volledig is afgesloten, en waar we ook niet naar binnen mogen. Vanwege de zeer strenge normen is deze productieruimte gebouwd volgens de “clean room-filosofie”. Dit wil zeggen dat alle materialen binnen deze ruimte vlak, stofwerend en onderhoudsvriendelijk zijn. Binnen de ruimte is een gecontroleerde vochtigheidsgraad en een constante temperatuur van 22 graden. De luchtdruk binnen de ruimte wordt automatisch hoger gehouden dan de luchtdruk in de rest van de fabriek. Op het moment dat er een deur geopend wordt, wordt de lucht van binnen naar buiten verplaatst en niet andersom, en kan er dus geen vuil of stof van buiten naar binnen komen.

Mylène

Mylène

De afgewerkte producten worden in vaten gedaan, nadat ze wederom door het lab zijn goedgekeurd. Van iedere batch wordt een sample getest en daarna bewaard, zodat in het geval van een klacht over een product, altijd de sample van dezelfde batch onderzocht kan worden, om te zien waar de klacht vandaan komt en of die gegrond is.

Mylène

Mylène

Mylène

Mylène

De vulafdeling van Home & Interieur is buiten het afgesloten gedeelte. Het afvullen van de producten gebeurt deels machinaal, deels met de hand. Na het vullen worden ze in dozen verpakt en op pallets gezet, waarna ze naar het magazijn getransporteerd worden.

Mylène

Mylène

Mylene

Het afvullen van de cosmeticaproducten gebeurt grotendeels op dezelfde manier, maar dan in de afgesloten ruimte. Er zijn verschillende afvullijnen, voor glazen flessen, plastic flessen, crèmes en tubes. Er is een aparte afvulzone voor het afvullen van decoratieve cosmetica als lippenstift, nagellak en mascara.

Op bovenstaande foto’s zie je het afvulproces: eerst worden de flesjes manueel op de afvullijn gezet, dan worden ze automatisch gevuld, er wordt manueel een dop opgezet, welke vervolgens weer automatisch wordt vastgedraaid. Indien van toepassing wordt de fles voorzien van een etiket, en/of voorzien van een kartonnen verpakking. Als laatste wordt er op ieder eindproduct een lotnummer en vervaldatum gedrukt. De gehele planning van productie, afvullen en verpakken is zodanig ingesteld dat er iedere 10 weken verse producten gemaakt worden.

Mylène

Mylène

Mylène: inpakken en…

Na het inpakken worden de producten naar het magazijn getransporteerd, waar ze worden opgeslagen tot ze richting de consulentes gaan. De consulente geeft per homeparty haar bestelling thuis online in, en ontvangt de bestelling ook per party in een doos.

Mylène

Het verzamelen van de bestellingen gebeurt hier op de foto rechts, in het donkere gedeelte. Dit gebeurt geheel papierloos, via een systeem van oplichtende displays.

Mylène

De displays worden vanaf de buitenkanten continu aangevuld. Op de oplichtende displays wordt het benodigde aantal weergegeven, zodat de medewerker eenvoudig de producten uit de schappen kan nemen zonder een bestellijst te hoeven hanteren.

Mylène

Mylène

Mylène

Als de bestelling compleet is, wordt de doos dicht getaped en op een pallet gezet. De wekelijkse leveringen bij de consulentes worden door een tiental eigen chauffeurs verzorgd, zij rijden vaste routes. Door de wekelijkse leveringen hoeven klanten nooit lang op hun bestelling te wachten, meestal heb ik een bestelling binnen een week bij mij thuis.

De producten van Mylène zijn alleen op de homeparties te bestellen. Sinds dit jaar heeft Mylène wel een extra service voor haar klanten: gedurende 4 maanden na een party kun je via de website producten (bij)bestellen. Zit je zonder een favoriet product, dan hoef je dus niet meer te wachten op een volgende party, maar kun je tussendoor een bestelling doen.

Mylène

Mylène

Mylene

Mylène Academy

Omdat de meeste consulentes geen schoondheidsspecialiste zijn, worden nieuwe consulentes intern opgeleid op de Mylène Academy. Maar ook tussentijds vinden er interne trainingen plaats, bijvoorbeeld bij de lancering van nieuwe producten. Zo zijn de consulentes altijd op de hoogte van de laatste ontwikkelingen.

Mylène

Mylène

Mylène

In deze kast staat de basis-inhoud van de koffer van een nieuwe Mylène consulente uitgestald. Ook hierbij worden nieuwe consulentes goed begeleid door het bedrijf.

Mylène

Mylène

Mylène

Mylène

Boven, in het “Mylène-huis” staan alle producten per productgroep mooi uitgestald. Hier zie je eigenlijk pas hoeveel producten Mylène Cosmetics in haar assortiment heeft.

Mylène  Mylène

Mylène  Mylène

Tot slot worden we langs een aantal vitrinekasten geleid, waarin de allereerste Mylène producten uitgestald staan. Hier is het in 1965, en de eerste jaren daarna, allemaal mee begonnen… Wat denk je bijvoorbeeld hiervan, de voorloper van mascara zoals we die nu kennen:

Mylène

Het borsteltje moest je met wat water natmaken, en daarna door de zwarte poeder halen. Dit deed men dan vervolgens op de wimpers.

Mylène

En mallen, die men destijds gebruikte om lipsticks en zepen te maken. Het is maar goed dat ze toen niet de hoeveelheden hoefden te maken die tegenwoordig geproduceerd worden in Heist-op-den-Berg…

Ik hoop dat jullie een beetje meegenoten hebben van mijn verslag (wat een ’tikje’ langer is geworden dan mijn artikelen normaal gesproken zijn, sorry daarvoor). Ik vond het ontzettend leuk om een kijkje te nemen achter de schermen van dit cosmeticabedrijf en wil Carla en de mensen van Mylène dan ook hartelijk bedanken voor de uitnodiging en deze leuke, interessante dag!

 

14 Comments on Mylène – een kijkje achter de schermen

  1. Landerloos Vangoidtsenhoven
    22 maart 2016 at 00:37 (6 jaren ago)

    Ik heb 36 jaar voor Mylène gewerkt, ben nu 73 jaar jong het was een zeer leuke tijd en heb nog altijd heimwee bij het bekijken van deze foto’s.Het zijn zeer fijne producten fijne werksfeer en collega’s De vergaderingen waren super en zeer leerrijk Mylène is de top !!!

    Beantwoorden
  2. mostrey karin
    20 maart 2016 at 00:12 (6 jaren ago)

    Al 15jaar werk ik met een glimlach voor mylene,dit voelt niet als werken maar eerder als hobby !

    Beantwoorden
  3. Lucienne Scheffers
    27 oktober 2014 at 11:30 (8 jaren ago)

    Mooi verslag over Mylene. Werk al 26 jaar als consulente voor dit prachtig bedrijf.

    Beantwoorden
  4. susan hoogendoorn
    26 oktober 2014 at 10:00 (8 jaren ago)

    geweldig verslag!!! ik werk 35 jaar bij Mylene, het zijn TOP produkten 🙂

    Beantwoorden
  5. Anny Peeters
    23 oktober 2014 at 17:33 (8 jaren ago)

    Werk al bijna twintig jaar voor Mylene een bedrijf met carrière kansen voor wie dat ambieert.

    Beantwoorden
  6. Lia van Breda
    13 mei 2014 at 10:25 (8 jaren ago)

    Ik werk al bijna 36 jaar voor dit geweldige bedrijf, nog steeds met heel veel plezier.
    Dit is echt een heel mooi verhaal over de VIP- dag bij Mylène.
    Zouden eigenlijk alle klanten eens een keer tijd voor vrij moeten maken……is erg mooi om te zien en goed verzorgd bij Mylène. Klanten die er geweest zijn, zijn heel enthousiast.
    Bedankt voor het mooie verhaal……

    Beantwoorden
  7. Karin
    12 november 2013 at 21:44 (9 jaren ago)

    Mooi stukje geschreven! Het was erg leuk om zo’n dagje mee te maken.

    Beantwoorden
  8. Astrid
    3 november 2013 at 20:57 (9 jaren ago)

    Mooi stuk, Natas, goed geschreven.
    Ik vond het ook erg leuk om bij de Mylene Vip dag te zijn!

    Beantwoorden
  9. Miranda Aerts
    2 november 2013 at 13:47 (9 jaren ago)

    Mylene is een mooi bedrijf! Wat leuk dat jullie nu hebben gezien hoe alles geproduceerd wordt.

    Beantwoorden
  10. Carla
    1 november 2013 at 20:53 (9 jaren ago)

    Wat geweldig om terug te lezen hoe jij deze dag ervaren hebt.
    En wat collegae ook al schrijven, ook ik ben trots dat ik bij dit bedrijf werk!

    Beantwoorden
  11. Attie Vellinga
    1 november 2013 at 19:51 (9 jaren ago)

    wat fantastisch om dit na al die jaren weer eens te bekijken, wat mis ik de uitjes naar Heist op den Berg en de party’s thuis dus echt leuk om weer eens te kijken hoe goed het er allemaal uit ziet bij Myléne

    Beantwoorden
  12. Bianca Olivier
    1 november 2013 at 18:37 (9 jaren ago)

    Petje af. Mooi gedaan. Deze ga ik vast laten zien aan mijn gastvrouwen die niet mee kunnen gaan naar een Vip dag. Ik kende het natuurlijk al, maar blijft mooi om te zien dat Mylene zo vooruit strevend is. Voor dames die ook graag een extra centje willen bij verdienen, is Mylene een geweldige werkgever.

    Beantwoorden

1Pingbacks & Trackbacks on Mylène – een kijkje achter de schermen

  1. […] in haar assortiment, die zo goed zijn, dat ze al tientallen jaren meegaan, sommigen zelfs vanaf het allereerste begin. Maar gelukkig (want het blijft tenslotte ook gewoon leuk om regelmatig wat nieuws te proberen) […]

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.