Over samenwerkingen en transparantie

Vandaag wil ik het met jullie eens over een onderwerp hebben wat me de laatste weken nogal bezighoudt: samenwerkingen en transparantie. Twee dingen die naar mijn mening altijd samen zouden moeten gaan, maar dat in de praktijk niet altijd doen. En daar zou ik graag eens wat meningen over horen. Let wel: het is niet mijn bedoeling om te oordelen over hoe andere bloggers hierin staan, maar ik wil gewoon graag eens van gedachten wisselen met jullie.

Zoals jullie waarschijnlijk wel weten, ben ik altijd heel transparant naar mijn lezers toe. Er staat bij mij altijd onder een artikel vermeld of ik een product opgestuurd heb gekregen, of een artikel een advertorial is, of dat ik op een andere manier heb samengewerkt met een bedrijf. Niet alleen is dit verplicht volgens de Reclamecode Social Media, ik vind het zelf ook prettig en belangrijk. Niet alleen bij mezelf, maar ook bij collega-bloggers vind ik het fijn om te weten. Niet omdat ik dan anders naar het artikel kijk, maar het geeft mij een soort bevestiging van eerlijkheid en transparantie. Inmiddels weet ik aardig welke artikelen wel of niet gesponsord zijn, dus als ik een artikel lees wat overduidelijk een betaalde samenwerking betreft, en het staat er niet bij vermeld, dan heb ik daar soms best een beetje moeite mee. En het is echt niet altijd bewust gedaan, ik weet dat sommige bloggers niet eens weten dat ze verplicht zijn het te vermelden. Maar de meesten weten het wel degelijk, en kiezen er bewust voor om het niet te vermelden.

Ik ben heel rechtlijnig in mijn opvatting, dat ik open en eerlijk ben op mijn blog over samenwerkingen. Ik heb al de nodige samenwerkingen afgewezen, laatst zelfs eentje tegen een behoorlijk hoog bedrag. Een bedrag waarmee mijn nieuwe vlogcamera, die op mijn wishlist staat, een heel stuk dichterbij kwam… Want ja, er zijn bedrijven die pertinent niet willen dat je erbij vermeldt dat het een samenwerking betreft. Vraag me niet waarom, maar met zo’n vermelding gaat de samenwerking gewoon niet door. Als ik dan op andere blogs advertorials lees zonder eerlijke vermelding van samenwerking erbij, dan vraag ik me toch af: “Moet ik persรฉ altijd het braafste meisje van de klas zijn?”. Moet ik me daarin niet gewoon wat flexiber opstellen?

Aan de ene kant denk ik: Nee, dit is mijn visie en dit is waar ik, en waar Beautyspots, voor sta. Maar ja, anderen doen het wel, zegt dat andere stemmetje in mijn hoofd. Ik zou er wel meer geld mee kunnen verdienen, en zeker als het om zo’n bedrag als laatst gaat, is dat best even slikken. Niet dat ik mijn blog nu vol wil gaan gooien met advertorials, want mijn basisvisie blijft: als het niet bij Beautyspots en bij mij past, gaat de samenwerking sowieso niet door. De kwaliteit van mijn blog is mij veel te lief, die ga ik niet op het spel zetten puur en alleen voor het geld. Maar er komen soms hele leuke samenwerkingen voorbij, die perfect bij Beautyspots passen, maar die ik dan moet afwijzen vanwege mijn standpunt. Lastig hoor…

Wat vind jij als lezer, of als collega-blogger hier van? Vind jij het belangrijk om te weten of een artikel ontstaan is uit een samenwerking, of maakt het jou niet uit?

34 Comments on Over samenwerkingen en transparantie

  1. Krista
    21 augustus 2016 at 11:57 (6 jaren ago)

    Een beetje laat misschien, maar ik wilde toch nog even reageren. Heel goed artikel Natasja, en een punt voor iedere (beauty)blogger. Beauty tussen haakjes, het gebeurt bij veel bloggers maar ik denk bij de beautybloggers het meest.
    Ik vind het niet meer dan logisch dat je als blogger transparant bent. Het is wel zo eerlijk, met name naar je lezers toe. Want tsja, bij een advertorial ben je uiteindelijk toch gewoon reclame aan het maken, probeer je iets voor een ander te verkopen, en daar moet je gewoon eerlijk voor uitkomen naar mijn mening. Ik heb sowieso altijd een beetje mijn twijfels over de eerlijkheid van veel bloggers voor wat betreft advertorials (want de hand die je voedt, die bijt je niet!), maar ook regelmatig bij samenwerkingen. Soms is het allemaal net een beetje tรจ enthousiast, alles is goed, er zit geen kritiek puntje bij. En dat kan gewoonweg niet, geen enkel merk is alleen maar goed. Als je als blogger er dan bij zet dat het een advertorial is, of een samenwerking, dan weet ik dat, en dan weet ik ook dat je mening misschien een beetje gekleurd is. Uitzonderingen daar gelaten ๐Ÿ˜‰

    Dus Natasja, blijf jij maar mooi “het braafste meisje van de klas”, want eerlijkheid wordt gewaardeerd!

    Beantwoorden
  2. Mariรซlle
    19 augustus 2016 at 12:08 (6 jaren ago)

    Goed artikel! Het is jammer dat het zo ‘moeilijk’ is. Maar ik ga net als jij geen samenwerking aan die ik niet bij mijn blog vind passen. En wat betreft het verdienen, dat vind ik dus zo moeilijk. Ik zou er dolgraag full time aan willen verdienen zodat ik er alles voor kan geven, maar bedrijven geven er gewoon niet veel voor. En dus inderdaad met ‘je mag het niet vertellen’, maar dat doe ik dus altijd wel!

    Beantwoorden
  3. Cindy
    18 augustus 2016 at 21:22 (6 jaren ago)

    Ja, ik vind het heel belangrijk. Sterker nog, ben afgehaakt bij bloggers die niet transparant zijn.
    Dit maakt jouw blog ook zo fijn.
    Een leuk geldbedrag is even handig, en snap dat het soms verleidelijk is.
    Maar bekijk het eens op de lange termijn, als lezers blijven komen is dat uiteindelijk toch belangrijker? En ik weet dat jij echt passie voor je blog hebt, ipv geld verdienen met je blog als hoofddoel. En dat maakt het zo fijn om te lezen. Afijn, in de comments al door andere ook genoemd. Gewoon lekker zo blijven doorgaan, die vlogcamera komt er evengoed wel. (en anders openlijk bietsen op Social Media zoals sommige anderen dat doen haha, hoe ergerlijk…)

    Beantwoorden
    • Natasja
      19 augustus 2016 at 09:35 (6 jaren ago)

      Bedankt voor je reactie Cindy, het doet me goed te lezen dat mijn openheid en passie gewaardeerd wordt. Oh ja, en bedankt voor de tip: ik ga meteen Media Markt stalken op Twitter, hihihi!

      Beantwoorden
      • Cindy
        19 augustus 2016 at 19:18 (6 jaren ago)

        Haha succes! Jou zou ik het dus wel gunnen op die manier ๐Ÿ™‚

        Beantwoorden
  4. Hennie
    18 augustus 2016 at 19:25 (6 jaren ago)

    Jemig. Excuus voor de fouten in mijn comment. De zon schijnt op mijn scherm. Ook al klinkt dit als een domme smoes: het is echt zo!

    Beantwoorden
  5. Hennie
    18 augustus 2016 at 19:23 (6 jaren ago)

    Goed geschreven. Daarmee kan een blogger zich echt onderscheiden. En ook het bij jezelf blijven vind ik een goede. Ik kom regelmatig niet beauty gerelateerd dingen tegen op beautyblogs. Zo zag ik laatst een advertenties voor bestratingen. Zal wel goed betalen denk ik dan. Maar geloofwaardigheid is niet in geld uit te drukken.

    Beantwoorden
    • Natasja
      18 augustus 2016 at 20:26 (6 jaren ago)

      Ja, ik vind het inderdaad erg jammer als iemand zijn blog als uithangbord voor de meest uiteenlopende reclames gebruikt, je raakt je identiteit van je blog dan wel een beetje kwijt vind ik.

      Beantwoorden
  6. Marguerita
    18 augustus 2016 at 19:11 (6 jaren ago)

    Ik meld het er altijd bij, en idd als ik zeker weet dat iets gesponsord is en het staat er niet bij dan irriteert dat. Gewoon door blijven gaan met wat je doet!

    Beantwoorden
    • Natasja
      18 augustus 2016 at 20:24 (6 jaren ago)

      Dankjewel voor je reactie Marguerita!

      Beantwoorden
  7. Astrid
    18 augustus 2016 at 18:06 (6 jaren ago)

    Hey Natasja,

    Helemaal met je eens hoor. En gewoon blijven vermelden ๐Ÿ™‚ .
    Helaas zijn er nog bedrijven die vragen om follow linkjes of zonder vermelding en helaas zijn er ook bloggers die hiermee akkoord gaan. En daarom blijven bedrijven dit ook proberen, omdat er toch wel bloggers zijn die hierin trappen…helaas.
    Ik sla echt veel samenwerkingen gewoon af, jammer van de samenwerking en de verdiensten, maar ik ga geen risico lopen of oneerlijk zijn tegenover mijn bezoekers…daar hou ik niet van.

    Liefs!

    Beantwoorden
    • Natasja
      18 augustus 2016 at 20:24 (6 jaren ago)

      Dankjewel! Goed om te horen dat er meer bloggers soms met dit ‘probleem’ te maken hebben, en een samenwerking dan ook gewoon afwijzen. Gelukkig zijn de meeste bedrijven wel gewoon bereid tot een leuke en eerlijke samenwerking ๐Ÿ™‚

      Beantwoorden
  8. Marieke
    18 augustus 2016 at 17:48 (6 jaren ago)

    Ik ben het helemaal met je eens. Ik heb er geen problemen mee als bloggers geld verdienen met hun blog, maar ik hou wel van eerlijkheid en oprechtheid. Gewoon vermelden dus, de wet is er tenslotte niet voor niets. Ik vind het behoorlijk onbeschoft van bedrijven trouwens, maar goed, blijkbaar komen ze er mee weg.

    Beantwoorden
    • Natasja
      18 augustus 2016 at 20:22 (6 jaren ago)

      Ja, ze blijven net zolang proberen tot er een blogger wel in toestemt. Helaas… Bedankt voor je reactie!

      Beantwoorden
  9. Sylvia
    18 augustus 2016 at 17:46 (6 jaren ago)

    Ik vind het als lezer ook fijn om te weten of het product gesponsord is of niet, want soms lees je alleen maar positiviteit en dan krab ik echt achter mijn oren omdat het er zo dik bovenop ligt. Wel zo eerlijk ook naar je lezers om te vermelden.

    Ook al is het lastig om samenwerkingen af te wijzen, ik vind het wel goed dat je dat doet, zo bepaal jij de inhoud van je blog en niet de bedrijven waarmee je samenwerkt.

    Beantwoorden
    • Natasja
      18 augustus 2016 at 20:20 (6 jaren ago)

      Dankjewel, goed om te horen!

      Beantwoorden
  10. Ilona
    18 augustus 2016 at 17:17 (6 jaren ago)

    De reclame code is er niet voor niets. Als ondernemer merk ik dat ik met samenwerkingen met bloggers echt het koren van het kaf moet scheiden, en jullie als bloggers hebben met precies hetzelfde te maken. Ik vind het not done dat een bedrijf van jou eist dat jij je niet aan de code houdt, omdat zij expliciet geen vermelding willen dat iets een advetorial is of wanneer er artikelen gratis zijn gegeven voor een review. Zelf houd ik niet zo van het lezen van advetorials, omdat ik vaak aan de stijl al merk dat het niet “van eigen hand” is en ik volg een blogger alleen als ik hun blogs en persoonlijkheid interessant genoeg vindt. Aan de andere kant zijn sommige advetorials goed geschreven en dan lees ik ze ook uit. Een advetorial plaatsen heeft vaak haken en ogen, eisen,deadlines, do’s en don’t. Als er eisen gesteld kunnen worden aan een advetorial (omdat je als bedrijf nu eenmaal betaalt voor je advertentie ruimte op jouw blog) heb je daar al aan voldaan. Een extra eis van een bedrijf, namelijk je niet aan de code houden vind ik te ver gaan. Het is ook opvallend dat bloggers die steeds vaker en meer betaald gaan bloggen hun lezers op een gegeven moment verliezen. Je weet wel, net zoals de zappers tijdens het reclame blok. Blijf vooral trouw aan jezelf. Kan je betaald bloggen? Good for you! Maar hou je eigen persoonlijkheid, je eigen creativiteit en vooral je eigen normen en waarden. Je lezers ervaren je blog als betrouwbaar en die reputatie heb je niet voor niets opgebouwd. Ik vind niet dat een bedrijf dat voor jou in diskrediet moet brengen.

    Beantwoorden
    • Natasja
      18 augustus 2016 at 20:19 (6 jaren ago)

      Dankjewel voor je uitgebreide en eerlijke reactie! Als blogger heb je inderdaad nogal eens met bijzondere eisen of vragen van bedrijven te maken, net zoals dat andersom het geval is. Ik merk wel dat ik daar makkelijker mee kan omgaan, naarmate ik langer blog. Alleen dit vind/vond ik dan wel weer een beetje een dingetje.

      Beantwoorden
  11. Mireille
    18 augustus 2016 at 17:00 (6 jaren ago)

    Blijf trouw aan jezelf. Ik waardeer het juist enorm als een artikel eerlijk en oprecht geschreven is. En naar mijn mening ontbreekt dit nog al eens. Niet alles kan toch altijd 100% zijn.

    Beantwoorden
    • Natasja
      18 augustus 2016 at 20:17 (6 jaren ago)

      Dankjewel voor je eerlijke mening!

      Beantwoorden
  12. Bianca
    18 augustus 2016 at 16:40 (6 jaren ago)

    Goed geschreven. Ja het is lastig…… je moet trouw blijven maar er moet ook brood op de plank komen. Vaak haal je een gesponsord artikel er zo uit ook als het niet vermeld staat.

    Beantwoorden
    • Natasja
      18 augustus 2016 at 20:16 (6 jaren ago)

      Bedankt voor je reactie!

      Beantwoorden
  13. Nicole
    18 augustus 2016 at 16:08 (6 jaren ago)

    Ik vind het zelf niet zo lastig, als ik niet mag vermelden dat iets gesponsord is plaats ik het niet. Heel simpel. Of een ander het nu wel of niet vermeld. Wanneer ik iets krijg zet ik dat in de tekst als in ‘ik kreeg van .. ‘ en als ik er geld voor krijg dan staat het bovenaan in samenwerking van of onderaan. Snap je frustratie wel hoor maar bedrijven die niet willen dat je het vermeld daar werk ik sowieso liever niet mee samen..

    Beantwoorden
    • Natasja
      18 augustus 2016 at 20:15 (6 jaren ago)

      Dankjewel voor je reactie. Ja, in feite is het inderdaad wel zo simpel als jij het zegt.

      Beantwoorden
  14. Natascha
    18 augustus 2016 at 16:05 (6 jaren ago)

    Ik vind het top om te lezen dat jij zo achter je eigen normen en waarden staat. Iets wat ik namelijk ook erg belangrijk vind en herken. Ik zie wel eens artikelen voorbij komen waarvan ik bijna zeker weet dat ze gesponsord zijn, omdat ik zelf ook ben benaderd dan door dat bedrijf. Als het er dan niet bij staat vind ik dat niet netjes, want als je zelf geen blog hebt en dat niet weet mis je toch info. Ook al doet het er misschien niet eens toe of een artikel wel of niet gesponsord is. Ik heb om die reden ook al meerdere malen een samenwerking afgeslagen. Voor mij is mijn blog een hobby, dan liever geen geld maar wel achter mijn eigen waarden blijven staan.

    Beantwoorden
    • Natasja
      18 augustus 2016 at 20:13 (6 jaren ago)

      Dankjewel voor je reactie, fijn om te weten dat ik niet de enige ben die er zo over denkt.

      Beantwoorden
  15. Marinke
    18 augustus 2016 at 14:11 (6 jaren ago)

    Als lezer vind ik het zeker van belang om te weten of een verhaal echt uit een eigen mening komt of gesponsord is.
    Wat ik jammer vind is dat je vaak bij gesponserde producten nauwelijks kritiek leest in de review. Ik heb het idee dat dat niet meer gedurft wordt door de blogger. Daarom lees ik ook het liefst niet gesponsorde stukken.

    Beantwoorden
    • Natasja
      18 augustus 2016 at 20:12 (6 jaren ago)

      Dankjewel voor je reactie. Het is ook moeilijk om in gesponsorde artikelen echt je mening te geven, vind ik. Voor mij een reden om niet betaald te willen worden voor reviews, alleen voor advertorials, waarin mijn mening niet persรฉ naar voren hoeft te komen, maar meer informatief is.

      Beantwoorden
  16. Miranda Aerts
    18 augustus 2016 at 13:44 (6 jaren ago)

    Het maakt mij niet zo veel uit of een blogger erbij vermeld of een product gekocht of toegestuurd is.
    Maar het is wel netjes om je daar aan te houden als de reclamecode het voorschrijft.

    Beantwoorden
    • Natasja
      18 augustus 2016 at 20:11 (6 jaren ago)

      Dankjewel voor je mening!

      Beantwoorden
  17. Jori
    18 augustus 2016 at 13:31 (6 jaren ago)

    Ik vind dat sommige bloggers zich totaal verliezen en dingen plaatsen die totaal niet bij ze passen.
    Gelukkig blijf jij trouw aan jezelf,aan je kindje Beautyspots,en daar geniet ik ontzettend van. Dat merk je ook aan alle artikelen,dat je die met liefde en vooral PASSIE schrijft. Natuurlijk gun ik je ook veel betaalde opdrachten,zolang je maar dicht bij jezelf blijft,dat is het allerbelangrijkste…. je hebt zo hard gewerkt om te komen waar je nu bent met je blog,je ontdekt zelf de leukste mooiste producten,items,etc dus ajb blijf zo doorgaan zoals je doet,want dat maakt Beautyspots UNIEK ๐Ÿ™‚

    Beantwoorden
    • Natasja
      18 augustus 2016 at 20:08 (6 jaren ago)

      Dankjewel xxx

      Beantwoorden
  18. chucky1012
    18 augustus 2016 at 13:19 (6 jaren ago)

    Zo een goed artikel!
    Ik vindt het erg belangrijk dat de lezers van blogs weten waar en of hoe men aan het product(en) komt.
    Maar ik weet al snel dat als er prijs in het artikel vermeld staat men het zelf op moet zoeken.
    Dan heeft met het artikel gekregen.
    Ik vindt dat bloggers hierin vrij zijn om te vermelden wat en hoe….

    Xoxo

    Beantwoorden
    • Natasja
      18 augustus 2016 at 20:06 (6 jaren ago)

      Dankjewel voor je reactie!

      Beantwoorden

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.